Flaskepost fra havna 🍂

En gang i kvartalet hiver vi ut en flaskepost for å holde eiere, styre og andre interesserte oppdaterte på trafikkutvikling og hva vi jobber med i havneselskapet. 

Høsten er her, og vi oppsummerer årets tredje kvartal med en flaskepost.

Trafikkmessig ser vi en nedgang i antall anløp i tredje kvartal, både sett mot fjoråret og hittil i år. Total bruttotonn på anløpte fartøy har imidlertid ikke gått ned like mye, noe som tyder på færre, men større, skip. Også i mengden gods lastet/losset i havnedistriktet ser vi en liten nedgang. Vi håper at det tar seg opp i årets siste kvartal. 

Høsten er tid for budsjettarbeid, og vi er godt i gang med budsjettutkast, som skal til styrebehandling i oktober. Vi har gjennomgått og vurdert kostnader til planlagte investeringer, nødvendig vedlikehold, markedsarbeid og annet, og gjort kvalifiserte gjetninger om utvikling i inntekter. Vi prøver å budsjettere mest mulig nøkternt. 

I forbindelse med budsjettarbeidet, har vi også laget utkast til nytt havneregulativ, som nå er ute på høring hos våre eierkommuner. 

Tidligere denne måneden var vi på besøk hos våre gode havnekollegaer i Molde og Romsdal Havn. Dette var et uformelt besøk for å bli bedre kjent og lære av hverandre gjennom å dele erfaringer fra arbeidsdagene på havna. 

Vi ønsker alle en god og produktiv høst! 

Hilsen fra alle oss i KNH 🍂

Offshoreskip i solnedgang. Foto.
«North Sea Enabler» på vei inn mot Storkaia en tidlig morgen i august. 

Aktuelle saker fra KNH

Gutta og Havnebris til Sunndal for å bidra ved bunnprøvetaking
De neste par ukene er KNH engasjert til å stille med båt og mannskap til prøvetaking i Sunndalsfjorden.

Det er Hydro Aluminium Sunndal som har engasjert DMR Miljø og Geoteknikk AS for å gjennomføre supplerende undersøkelser av forurensningssituasjonen som har oppstått i fjorden som følge av selskapets aktivitet gjennom de siste 70 årene. De planlagte undersøkelse har som formål å bedre forstå hvordan både pågående og historisk forurensing har/kan påvirke biodiversitet og human helse.

Det skal tas til sammen 400 prøver fra 100 ulike punkt ("stasjoner") rundt om i fjorden. Selve prøvetakingen gjennomføres med grabb fra båt, i dette tilfelle Havnebris. Det skal også plasserer ut fire sedimentfeller.

Det er våre to havneinspektører Bjørnar og Chris, som skal tilbringe ukedagene de neste par ukene i Sunndal, sammen med to konsulenter fra DMR. Vi ønsker båt og mannskap lykke til med feltarbeidet!

En grabb på vei mot vannoverflaten. Foto.En slik grabb benyttes for å ta bunnprøver, før den heises opp fra bunnen og over ripa på båten.


Norske havner har godt omdømme – vi venter på våre egne resultater
I løpet av sommeren har vi deltatt i Norske Havner sin omdømmeundersøkelse, gjennomført av Apeland. Med 17 deltakende havner, får vi både en aggregert undersøkelse for landet som helhet, og resultater for egen havn. Vi deltok i undersøkelsen også sist gang den ble gjennomført i 2019, med gode resultater. Nå er vi spente på hvordan omdømmet vårt har utviklet seg siden den gang.

Telefonintervjuene startet opp i midten av juni og fortsatte gjennom sommeren. De som blir oppringt må være kjent med havna for å besvare videre spørsmål. Undersøkelsen forteller blant annet om kjennskap til den lokale havnen, hvilke assosiasjoner publikum har til havnen samt hvilke emosjonelle og rasjonelle vurderinger de gjør om havnen. Til slutt er det en driveranalyse som viser hvilke faktorer som påvirker omdømmet til hver enkelt havn mest.

I Norske Havner sitt frokostmøte nylig, fikk vi en smakebit på de overordnede resultatene, som viser at norske havner generelt har et godt omdømme (omdømmescore på 69, godt omdømme går fra 65–79).

De høyest rangerte omdømmedriverne for norske havner er viktighet for sikkerhet og beredskap (ny i 2024), viktig for lokalt næringsliv og muligheter for vekst, mens de lavest rangerte driverne er god ledelse, nyskapende virksomhet og attraktivt arbeidssted. Driveranalysen viser relativt små endringer siden 2019.

Apeland lager nå presentasjoner av resultatene i hver enkelt havn. Dette antas å være ferdig i løpet av noen uker.
Ordsky som oppsummerer assosiasjoner til havn. Fra Norske Havner sin omdømmeundersøkelse.


Viktig milepæl ved Vikan-utbygging
Denne uken passerte vi en viktig milepæl i byggingen av ny kai på Vikan, Smøla. Da ble hele kaifronten sprengt ren, og det er nå klart for legging av kaidekke. Dette blir en solid kai med god dybde og kapasitet til å tåle mye last. Målet er å ha den ferdig medio november.

I tillegg setter vi opp et ladeanlegg med to uttak, slik at serviceflåten i oppdrettsnæringen får enda bedre fasiliteter.

Etter en del frem og tilbake om konseptvalg og plassering av kaien, passerte vi denne uken en viktig milepæl i utbyggingsprosjektet på Smøla.

Menn i arbeidsklær som arbeider ved ny kaifront. Foto.
Det forberedes for sprengning av kaifront ved Vikan på Smøla. 


Vel blåst for årets cruisesommer - ett vinteranløp til Smøla gjenstår
Årets cruisesesong i Kristiansund ble avsluttet allerede i august. Dette er noe tidligere enn vanlig. I 2025 blir det etter planen cruiseanløp også utover høsten.

I 2024 har vi hatt totalt 19 anløp til Kristiansund. I tillegg ble ett anløp kansellert på kort varsel grunnet været. De 19 cruiseskipene brakte til sammen 15 767 cruisegjester til Kristiansund. Dette er på nivå med fjoråret, da vi hadde 19 anløp og 16 333 cruisegjester.

Vi har så langt i år også hatt 3 anløp med til sammen 360 gjester til Smøla. Det gjenstår ett anløp i november. I 2023 endte vi med 3 anløp og 319 gjester.

Prognosene for 2025 ser bra ut. Det er booket 22 anløp til Kristiansund, 4 til Smøla og 1 til Averøy. Med utgangspunkt i et belegg på 80 prosent, så kan vi forvente opp mot 25 000 cruisegjester til regionen.

Cruiseskip ved kai i Kristiansund. Dronefoto.«Marina» fra det amerikanske rederiet Oceania Cruises var ett av cruiseskipene som besøkte Kristiansund i sommer. Om bord var 1135 cruisegjester og et mannskap på 766. Dronefoto: Per Kvalvik, Snøhetta Data.


Grønnere tider i havna med elektrisk truck
En elektrisk truck har stått på ønskelisten vår en stund, og nylig ble dette ønsket oppfylt!

Trucken skal i hovedsak benyttes av operatørene inne i lagerhallen på Devoldholmen. Med null utslipp og mindre støy, er trucken et positivt tilskudd både for klima og arbeidsmiljø.

To menn i arbeidstøy som håndhilser. Den ene sitter inne i en truck. Foto.Havnefogd Knut Mostad gratulerer driftssjef Svein Skomsøy med innkjøp av elektrisk truck.


Havneregulativ 2025 ute på høring med frist 1. november
Vi har lagt frem forslag til Havneregulativ for Kristiansund og Nordmøre Havn IKS 2025.

Endringer fra Havneregulativ 2024 til 2025 står på de siste sidene i høringsutkastet (endringslogg). Det er foretatt prisjusteringer i forhold til KPI hentet fra august på 3,0 prosent, innlagt nye pristabeller for nyinnkjøpt utstyr for utleie og noen mindre justeringer på priser som har stått uendret en god stund.

> Se høringsutkast og hvordan du kommer med innspill.


Ledige lokaler i Nordmørsterminalen
I vårt næringsbygg på Devoldholmen har vi to ledige lokaler på 150 hhv. 185 m2 til kontor eller annen næringsvirksomhet. God standard, kort vei til alt og nærmeste nabo med Campus Kristiansund.

> Les mer og se planskisse eller ta kontakt med oss for visning!

Ønsker du å motta Flaskepost fra havna?

Ved å melde deg på vår e-postliste, mottar du vårt nyhetsbrev Flaskepost en gang hvert kvartal. 

Ledige lokaler ved Campus

04 september 2024

I vårt næringsbygg på Devoldholmen har vi ledige lokaler til kontor eller annen næringsvirksomhet. God standard, kort vei til alt og nærmeste nabo til Campus Kristiansund.

Scroll til toppen