«Havila Capella» på vei til Norge og Kristiansund

Det nye kystruteskipet «Havila Capella» forlot i går Tyrkia, og legger etter planen ut på jomfrutur fra Bergen 1. desember. Havila Kystruten skal sammen med Hurtigruten trafikkere den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes.

«Havila Capella» seiler. Foto.Foto: Havila Kystruten 

Etter flere forsinkelser kan Havila Kystruten nå melde om at de snart er klare for sitt første møte med norskekysten og de mange havnene som de skal innom på rundturen Bergen–Kirkenes–Bergen.

Avgang fra Bergen 1. desember betyr at skipet anløper Kristiansund for aller første gang natt til 3. desember i nordgående rute. Første anløp på dagtid blir sydgående rute lørdag 11. desember kl. 16.30. Det vil bli en liten markering denne ettermiddagen for å ønske selskapet og «Havila Capella» velkommen i trafikk.

Miljøvennlige skip

Havila Kystruten bygger til sammen fire nye, miljøvennlige skip som skal trafikkere kystruten, utstyr med verdens største batteripakker for å kunne seile støy- og utslippsfritt gjennom verdensarvfjorder, sårbar natur og inn og ut av havner. Det første skipet, «Havila Capella», er nå på vei til Norge. Det neste er planlagt levert i desember mens skip nummer tre og fire skal komme til sommeren 2022. Skipene har store lugarer, og et matkonsept og interiør som speiler norskekysten. Skipene er designet for at passasjerene skal få oppleve mest mulig av landskap og natur, skiftende vær og sesonger. 

Ledige lokaler ved Campus

19 februar 2025

I vårt næringsbygg på Devoldholmen har vi ledige lokaler til kontor eller annen næringsvirksomhet. God standard, kort vei til alt og nærmeste nabo til Campus Kristiansund.

Ferdselsforbud under Sørsundbroa

05 januar 2025

Kystverket har fastsatt forskrift om midlertidig ferdselsforbud under Sørsundbrua. Forbudet gjelder fartøy med lengde på 24 meter eller mer. 

Julepost fra havna 🎅

17 desember 2024

En gang i kvartalet hiver vi ut en flaskepost for å holde eiere, styre og andre interesserte oppdaterte på trafikkutvikling og hva vi jobber med i havneselskapet. 

Scroll til toppen