Havnebrukerne er godt fornøyde

Vår nylig gjennomførte brukerundersøkelse bekrefter nok en gang at havnas brukere er godt fornøyde med havneforhold og kaifasiliteter, servicenivå og tilrettelegging. 97 prosent av brukerne er totalt sett fornøyde med KNH, og andelen veldig fornøyde har økt mest.

Havnefogd Knut Mostad (fra høyre) og havneinspektørene Christoffer Gården og Bjørnar Eresvik på havnevakta i Kristiansund og Nordmøre Havn, gleder seg over fornøyde havnebrukere. 

– Vi er stolte og ydmyke over at brukerne har tillit til oss og setter pris på det vi leverer på daglig basis. Vi prøver å strekke oss langt for at brukerne våre skal bli fornøyde, og det ser ut til at det har gitt resultater, sier ledende havneinspektør Bjørnar Eresvik.

Sammen med kollega Christoffer Gården utgjør han havnevakta, som har ansvar for det meste rundt håndtering av anløp, fra anvisning av kaiplass til tjenester som fortøyning, landstrøm og avfallsmottak. Kontakten med brukerne, enten det er mannskap på fartøy, andre rederiansatte, agenter, terminaloperatører eller vareeiere, er som regel tett.

Flere er veldig fornøyde

Spørreundersøkelsen ble gjennomført i mars og handler om brukernes oppfatning om blant annet kai- og tjenestetilbud, servicenivå og prisnivå. Svar fra 91 respondenter gir verdifulle tilbakemeldinger fra et godt utvalg av ulike målgrupper.

Undersøkelsen viser at 97 prosent av brukerne totalt sett er fornøyde med KNH. Mest fornøyd er brukerne med havnas beliggenhet (nærhet) og servicegrad, tilgjengelighet og kompetanse hos havnevakta. De fleste stiller seg nøytrale til prisnivå (verken fornøyd eller misfornøyd).

– Vi gjorde en tilsvarende undersøkelse i 2022, der vi fikk veldig gode resultater. Det er derfor ekstra kjekt å se at andelen fornøyde har gått opp fra 95 til 97 prosent. Av disse er det spesielt andelen som er veldig fornøyde som har økt, fra 53 til 69 prosent. Det er klart vi er stolte av det, sier havnefogd Knut Mostad.

Undersøkelsen handler både om hva brukerne vektlegger ved valg av havn, og hvordan de vurderer KNH sin innsats på disse områdene.

– Vi ser at vi leverer godt på det som brukerne mener er viktig, og at det vi leverer best på, også er viktig for brukerne, sier havneinspektør Christoffer Gården.

Havnevakta ansiktet utad

– Vi har en ambisjon om å være Midt-Norges beste og meste effektive havn. Vi er til for brukerne våre, og vi skal drive på en forretningsmessig god måte med kostnadseffektiv, miljøvennlig og sikker drift. Havnevakta er vårt ansikt utad. At de leverer topp service ser vi hver eneste dag, og det er gøy å få bekreftet at brukerne våre også ser dette, sier havnefogd Knut Mostad.

Over 20 000 cruisegjester besøkte Nordmøre

03 desember 2025

Til sammen 24 cruiseskip med 20 209 gjester om bord anløpte regionen i 2025, en økning på 25 prosent fra året før. Vi må helt tilbake til 2015 for tilsvarende passasjertall.

Havnerådsmøte 10. desember 2025

01 desember 2025

Det er kalt inn til møte i representantskapet (havnerådet). På agendaen står blant annet budsjett og økonomiplan 2026–2029.

Mathias på plass hos havnevakta

20 november 2025

Vår nye havneinspektør Mathias Holsen håndterer grov sjø og store skip uten problemer, men har fått høre at han i en alder av 25 år fortsatt ikke er helt venn med å bruke ostehøvel. Heldigvis har vi ferdigskivet ost på lunsjbordet.

Scroll til toppen