Norske havners omdømme:

KNH i Norgestoppen

Årets omdømmeundersøkelse blant norske havner viser at Kristiansund og Nordmøre Havn er blant de beste havnene i landet på omdømme. Best skussmål får vi fra de som kjenner havnen godt.

Havnen er viktig for det lokale næringslivet. Sammen skaper vi gode havnetjenester som styrker lokale bedrifters konkurransekraft. 

Undersøkelsen gjennomført i sommer gir Kristiansund og Nordmøre Havn (KNH) en omdømmescore på 75 av 100, som tilsier et stabilt og godt omdømme. Scoren regnes ut etter en formel basert på spørsmål om respondenten stoler på, liker og er imponert over sin lokale havn.

– Med en score på 75 plasserer vi oss i øvre del av kategorien «godt omdømme», kun noen få poeng unna «svært godt omdømme». Totalscoren for alle de målte havnene er 69, mens høyeste score blant deltakende havner er 77. Så her er vi virkelig blant de som har plassert seg i toppen, ja til og med kan vi skryte av å ha nest best omdømme i landet, sier havnefogd Knut Mostad.

Sterkest score blant de som kjenner godt

Totalt har 306 respondenter svart på spørsmål om KNH. Av disse mener litt over halvparten at de kjenner selskapet godt. I denne gruppen har KNH en omdømmescore på 82 («svært godt omdømme»).

Totalt 17 norske havner deltok i undersøkelsen, deriblant Oslo, Bergen, Trondheim, Ålesund, Bodø, Drammen og Tromsø. En tilsvarende undersøkelse ble gjennomført i 2019.

Scoren på 75 er noe lavere enn i 2019, da KNH fikk en score på 80 og havnet i kategorien «svært godt omdømme». Også totalscoren for alle havner som deltatt både i 2019 og 2024 har gått litt ned.

– Vi har vært gjennom noen turbulente år siden forrige undersøkelse i 2019. Styre og ledelse er skiftet ut og selskapet bygget opp på nytt. Det er godt å se at vi så å si er tilbake der vi var. Dette takket være super innsats over tid fra ansatte på alle nivå. Rapporten gir oss gode pekepinner på hvor vi bør rette innsatsen for å styrke omdømmet vårt ytterligere, sier Mostad.

Brukerne viktigst

I løpet av første kvartal 2025 skal vi også gjennomføre en ny runde av vår egen brukerundersøkelse (sist gjennomført i 2022), der vi tar tempen på hva våre brukere mener om blant annet kai- og tjenestetilbud, servicenivå og prisnivå.

– Selv om vi gleder oss over et godt omdømme i lokalmiljøet, så er vi til for våre brukere, og det er viktig for oss å levere gode og trygge tjenester og topp service til en god pris. Vår ambisjon er å være Midt-Norges beste og mest effektive havn, sier Mostad. 

Flaskepost fra havna 🍂

30 september 2024

En gang i kvartalet hiver vi ut en flaskepost for å holde eiere, styre og andre interesserte oppdaterte på trafikkutvikling og hva vi jobber med i havneselskapet. 

Scroll til toppen