Nye Vikan Havneterminal står klar

Utbyggingen av ny kai på Vikan på Smøla er nå ferdigstilt og kaia er overtatt fra entreprenøren. Prosjektet har støtt på noen skjær i sjøen, men den ferdige kaia står seg godt – og på budsjettert pris.    

Gruppe med mennesker i arbeidstøy på kaikant. Foto.Kristiansund og Nordmøre Havn har overtatt kaia på Vikan fra B&G Betongentreprenør. Fra venstre: Arne Morten Støen (B&G), økonomisjef Tom Willy Kjønnø (KNH), havnefogd Knut Mostad (KNH), Gunnar Førsund (B&G) og havnekaptein/prosjektleder Geir Kjønnøy (KNH). Bak i gul jakke skimter vi driftssjef i KNH, Svein Skomsøy, som også har vært en viktig bidragsyter inn i prosjektet. 

Den 24. april var det ferdigbefaring og overtakelse av kaia, og denne uken kom brukstillatelsen på plass. 

Vikan er den største av ni godkjente fiskerihavner i Smøla kommune, og den eneste av disse som har gode nok havne- og innseilingsforhold for større fryse- og containerskip. I tillegg ligger den godt lokalisert i forhold til hovedleia.

Smøla kommune og KNH har i mange år samarbeidet for å utvikle Vikan. Etter en utbygging i 2016, hadde havnen en total kailengde på ca. 225 meter, i tillegg til dykdalber montert i hver ende.

I 2023 fikk KNH innvilget støtte til kaiutbygging på 6 millioner kroner fra Kystverket gjennom tilskuddsordningen for effektive og miljøvennlige havner. Resterende kostnader er finansiert ved egenandel fra KNH og Smøla kommune.

– Med den nye utbyggingen, nord for eksisterende anlegg, kan Vikan nå skilte med ytterligere 40 meter kailengde med tilhørende dykdalb og fortøyningspullerter, samt et landstrømsanlegg, forteller havnekaptein Geir Kjønnøy, som har ledet prosjektet og ivaretatt KNHs ansvar sammen med driftssjef Svein Skomsøy.  

Kaia skal betjene den omkringliggende industriparken med aktører innen fiskeri og havbruk, med primært bruksområde som servicekai for regionens fartøy innen havbruk.

Styrke næringslivet

– Vi tror at utbyggingen vil gi økt aktivitet i tilknytning til havneanlegget, noe som vil gi oss betydelige inntekter på sikt, og samtidig styrke næringslivet på Smøla. Industriområdet vil ha en sentral rolle når vindmølleparken på Smøla skal fornyes i løpet av de nærmeste årene. Vi er allerede i dialog med Statkraft om dette, sier havnefogd Knut Mostad.

Oppdraget som hovedentreprenør gikk til B&G Betongentreprenør. Kontrakten var basert på fastpris. Ikon AS ved Ingar G. Iversen fikk oppdraget som byggherreombud, og har bistått med  konsulenttjenester knyttet til forprosjektering, anbudsprosess og oppfølging av utbyggingsarbeidet.

Økt etterspørsel for land- og ladestrøm

Landstrømsanlegget ble kontraktert som en egen entreprise ved siden av selve kaiprosjektet. Denne kontrakten ble tildelt Elektronor AS. Anlegget er etablert i bakkant av kaien og har en kapasitet på nærmere 0,5 MW.

– Vi ønsker å kunne tilby landstrøm og ladestrøm til det stadig økende antallet av mindre fartøy, spesielt innenfor havbruksnæringen, som har batteri og hybridløsninger som fremdriftssystem, sier prosjektleder Geir Kjønnøy.

Skjær i sjøen

Utbyggingen på Vikan har ikke gått helt på skinner, og kaia ble ferdigstilt flere måneder etter kontraktsfestet dato. Dette skyldes uforutsette problemer med grunnforholdene – noe som både forsinket prosessen og førte til ekstrakostnader for entreprenør, og utfordringer med bemanning hos hovedentreprenør. KNH har dekket en mindre andel av entreprenørens tilleggskostnader som oppstod på grunn av utfordrende grunnforhold.

– Til tross for dette er vi fornøyde med sluttresultatet. Vi står igjen med et flott kaianlegg og dybdeforhold som er bedre enn det som ble lagt til grunn. I tillegg har vi klart å holde budsjettet. Vi vil takke alle involverte for samarbeidet og gjennomføringen, sier Geir Kjønnøy. 

Bilde av kaifront med skinner og pullerter. Foto.

Dykdalb ved Vikan kai. Foto.

Ny flaskepost fra havna

31 mars 2025

En gang i kvartalet hiver vi ut en flaskepost for å holde eiere, styre og andre interesserte oppdaterte på trafikkutvikling og hva vi jobber med i havneselskapet. 

Havnebrukerne er godt fornøyde

30 mars 2025

Vår nylig gjennomførte brukerundersøkelse bekrefter nok en gang at havnas brukere er godt fornøyde med havneforhold og kaifasiliteter, servicenivå og tilrettelegging. 97 prosent av brukerne er totalt sett fornøyde med KNH, og andelen veldig fornøyde har økt mest.

Scroll til toppen